Lawines in de Alpen, gladde sporen door vallende bladeren, orkaan Irma die over Sint Maarten trekt, overstromingen door klimaatverandering (of juist niet om die reden), of een zware aardbeving in Mexico. Het weer en aanverwante zaken zoals klimaatverandering en aardbevingen hebben vaak een prominente plek in de nieuwsberichten. En misschien was het je al opgevallen, vaak wordt Weerplaza dan gevraagd om een toelichting te geven. Om dat goed te kunnen doen, heeft Weerplaza een team van weerexperts verzameld die vrijwel elk onderwerp deskundig kunnen toelichten, bij voorkeur ook nog in voor iedereen goed te begrijpen bewoordingen.

Weerplaza in de media

De weerberichten van Weerplaza kom je op veel plaatsen tegen. Of het nu de kranten zijn, of de nieuwswebsites van het AD, de Telegraaf, NU.nl en de NOS; overal is Weerplaza de bron van de weerberichten. Weerplaza is een merknaam van Infoplaza BV. Het meteorologenteam van Infoplaza/Weerplaza heeft vrijwel dagelijks contact met deze redacties over talrijke en uiteenlopende onderwerpen. Toelichtingen worden gegeven via nieuwsartikelen voor websites, kranteninterviews, radiopraatjes en TV-uitzendingen. Voor elk medium staat Infoplaza klaar en heeft het producten en technieken in huis. Lees hier meer over mediasupport van Infoplaza.

Kennis in huis om het netwerk te dienen

Dat Infoplaza zoveel kennis in huis heeft, is gelukt door een uitgekiend personeelsbeleid. De meteorologen hebben allemaal een andere achtergrond zodat kennis van veel verschillende expertises gebundeld kan worden. Klimaatverandering, gladheidbestrijding, waterschappen en waterhuishouding in het algemeen, seismologie, presentatietechnieken, sneeuwval, extreem zomerweer (tornado’s, onweer, tropische orkanen), offshore, scheepvaart en vele andere onderwerpen; de kennis is steeds aanwezig bij één of meerdere meteorologen zodat er altijd een gedegen toelichting gegeven kan worden.

Ook het uitgebreide netwerk van zakelijke klanten en relaties van Infoplaza wordt ingezet. Hun werkzaamheden worden in meer of mindere mate beïnvloed door de weersomstandigheden, en om die reden werken ze nauw samen met het team van Infoplaza. Doordat Infoplaza het liefst de samenwerking met bedrijven niet beperkt tot het simpel leveren van databestanden, maar graag een paar stappen verder gaat, is er bij een samenwerking altijd sprake van het uitwisselen van kennis. Kennis die gericht is op de invloed van het weer op de bedrijfsprocessen. Samen met het team van weerexperts wordt daarna gezocht naar oplossingen om de negatieve invloed van het weer te minimaliseren, maar ook wordt er gekeken hoe de positieve invloed van het weer (die er vaak ook is) gemaximaliseerd kan worden. De kennisuitwisseling levert bovendien binnen het meteorologenteam weer nieuwe referentiekaders op zodat toekomstige vraagstukken nog beter beoordeeld en opgelost kunnen worden.

Een goede meteoroloog is een veelzijdige

Veel mensen beseffen niet hoe veelzijdig het beroep van meteoroloog is, en dus ook niet hoeveel specifieke marktkennis er gevraagd wordt. Simpel een zonnetje op een weerkaart plaatsen of een weermodel bestuderen dat door iedereen gratis online ook bekeken kan worden, is slechts een klein onderdeel van het dagelijkse werk. Een meteoroloog is een wetenschapper, die uitkomsten van allerlei wetenschappelijk goed onderbouwde modellen moet beoordelen, om daarna vanuit deze schijnnauwkeurigheid zijn weeradviezen te extraheren. Hij vormt de schakel tussen exacte natuurkundige en wiskundige berekeningen aan de ene kant, en grote onzekerheid aan de andere kant. Immers, laat tien weermodellen de temperatuur uitrekenen voor over drie dagen en geen één model komt met exact dezelfde uitkomst. Het beoordelingsvermogen van de meteoroloog is cruciaal in dit proces en kan verstrekkende en kostbare gevolgen hebben voor de samenleving in het algemeen en bedrijven in het bijzonder. Juist daarom is expertkennis een essentieel onderdeel van onze meteorologen, want alleen dan kunnen ze zich goed verplaatsen in de problemen en mogelijkheden van de klanten en dus de juiste keuzes maken uit de talrijke weerscenario’s die dagelijks door de weermodellen worden uitgerekend.


Kunnen wij onze kennis ook voor jou inzetten?

Neem contact op