Vandaag 14:10 lokale tijd is het Nuon Solar Team als eerste over de finishlijn in Adelaide gekomen en mag zich daarom de komende twee jaar opnieuw wereldkampioen zonneracen noemen. De grootste spanning was sinds gisteren al wel verdwenen voor het Nuon Solar Team, het was vandaag slechts een kwestie van geen fouten maken en de auto heel over de finish brengen.

Spannend was het vooral achter Nuna

Gisteren, op dag 4 van de race, werd het echte verschil gemaakt: bij de start om 08:00 was het verschil tussen de nummer één Nuna en nummer twee Michigan iets minder dan 60 minuten en dat liep gedurende de dag alleen maar verder op, tot een verschil van bijna twee uur. In de nacht waren er flinke onweersbuien overgetrokken, bij het Nuon Solar Team viel het wel mee met de gevolgen daarvan, maar het kamp van concurrent Twente had te kampen met lichte overstromingen. Bij zonsopgang was het zo goed als droog, maar nog wel bewolkt. Nog voordat Nuna de weg opdraaide om 08:00 was het opengetrokken en kon de auto in de volle zon de race vervolgen. De enige hindernis onderweg was een bewolkingsband die aan het einde van ochtend over de route zou trekken, waarbij ook felle buien zouden kunnen voorkomen. Met de regen viel het mee, en de rest van de dag was het verder strakblauw. Wel hadden de coureurs in Nuna alle aandacht nodig om de auto op de weg te houden vanwege de harde zijwind met windstoten tot 60 km/h. Achter Nuna bleef het erg spannend: aan het einde van de dag lag alles nog dicht bij elkaar en lagen de overige vier topteams nog steeds binnen twintig minuten van elkaar. Met de ruime voorsprong aan het begin van dag 5 was het enige doel van het Nuon Solar Team om zonder kleerscheuren over de finish te komen. De wind was sinds gisteren na zonsondergang vrij snel gaan liggen en dus was het vandaag voor de coureurs een stuk aangenamer om in Nuna te rijden. Na vier dagen met bewolking was het vandaag eindelijk eens volledig onbewolkt en kon de snelheid af en toe worden opgevoerd tot de maximumsnelheid van 110 km/h. Iets na het middaguur kwam finishplaats Adelaide in zicht en werd de tijdfinish iets buiten Adelaide gepasseerd. Na dit punt is de competitie geneutraliseerd, maar de auto’s moeten nog wel op eigen kracht de finish in het centrum van Adelaide weten te bereiken. Onder veel belangstelling kwam Nuna9 aan op Victoria Square, waar het de traditionele en welverdiende duik in de fontein kon nemen. Achter Nuna bleef het lang spannend, maar de rest van de topteams kwam vlak voor 17:00 binnen met de Amerikanen van Michigan op plaats twee, het Belgische team van Punch op plaats drie, de Japanners van Tokai op plaats vier en onze landgenoten van Twente op plaats vijf.

Wat maakte dit jaar het verschil?

Opvallend aan deze race is de grote voorsprong waarmee nummer één Nuna finishte ten opzichte van de auto’s van de overige topteams. De belangrijkste oorzaak is waarschijnlijk dat Nuna9 eenvoudigweg een lager verbruik of betere zonnepanelen heeft dan de concurrentie. Door de grote afstand van 3000 km die de teams afleggen gedurende de race hebben de kleinste verschillen in verbruik grote gevolgen voor de finishtijd. Ter illustratie: een klein verschil van 1 km/h in gemiddelde snelheid groeit over een afstand van 3000 km uit tot een verschil van ongeveer 30 minuten aan de finish.

De samenwerking met Weerplaza

Toch is dit niet het hele verhaal, de bijzondere weersomstandigheden van deze race hebben zeker ook bijgedragen aan de grote verschillen tussen de nummer één en de rest. Normaal gesproken speelt bewolking maar een kleine rol in de World Solar Challenge, maar in deze editie hadden de teams op vier van de vijf dagen te maken met bewolking. Daar kwam bij dat de hoeveelheid bewolking erg afhankelijk was van de positie in de race, waardoor de verschillen aan de finish alleen maar groter werden. In onderstaande grafiek is het relatieve verschil in zonne-energie weergegeven voor verschillende gemiddelde snelheden in de race, met daarbij de snelheden van de vijf topteams aan het einde van dag 4. Hierin is te zien dat het Nuon Solar Team door hun hogere gemiddelde snelheid ongeveer 3% meer energie heeft kunnen opvangen dan de concurrentie: ze reden met deze snelheid precies langs de zwaarste bewolking heen, terwijl de rest met hun lagere snelheid meer problemen ondervond van de bewolking. Met deze extra energie kon het team zijn voorsprong ten opzichte van de concurrentie nog verder uitbouwen. snelheid nunaUiteraard moet een auto een hogere gemiddelde snelheid aankunnen zonder dat de accu te snel leeg raakt, maar uit het bovenstaande blijkt maar weer dat een goede racestrategie tijdens de race echt het verschil kan maken. Vanaf zaterdag hebben wij het team voorzien van data en kaarten van de meest actuele weermodellen en die informatie voorzien van toelichting en interpretatie.

De trend die in bovenstaande grafiek te zien is, was al vroeg in de race duidelijk: voor de meeste dagen gold dat de bewolking minder zwaar was in het zuiden. Met behulp van deze input heeft het Nuon Solar Team al vroeg tijdens de race kunnen schakelen naar een offensieve strategie en daarmee veel extra energie weten binnen te halen, waarmee de voorsprong op de concurrentie snel kon worden vergroot. Dit jaar was er voor het eerst ook een satellietwagen mee in het konvooi, waardoor het team de gehele race beschikking had over internet – iets wat in de outback absoluut geen vanzelfsprekendheid is. Deze internetverbinding bood de mogelijkheid om tijdens de race gebruik te maken van de satellietbeelden die Weerplaza aan het team leverde en daarmee kon het team over de dag heen de snelheid nog verder optimaliseren zodat de ergste bewolking kon worden vermeden en er zo veel mogelijk in de zon werd gereden. We kijken met grote tevredenheid terug op een zeer succesvolle samenwerking en feliciteren het Nuon Solar Team van harte met hun verdiende overwinning, de derde op een rij en de zevende in totaal!

Tot zover de laatste update van de World Solar Challenge 2017, over twee jaar zijn we er hopelijk weer bij!


Kunnen wij onze kennis ook voor jou inzetten?

Neem contact op