De TU-Delft doet deze week mee aan een autorace waarbij de wagens voortgedreven worden met behulp van zonne-energie. Het weer is dan uiteraard belangrijk en Weerplaza helpt daarbij. 

World Solar Challenge

De Sasol Solar Challenge vindt plaats in Zuid-Afrika. De race wordt om het jaar gehouden, want de meest bekende race voor zonne-auto’s, de World Solar Challenge, wordt in de oneven jaren gehouden. De TU-Delft is in de World Solar Challenge altijd één van de topfavorieten, samen met een auto uit Japan en soms nog enkele andere outsiders. De Japanse race-auto zou dit jaar ook in Zuid-Afrika starten, maar trok zich helaas kort voor de wedstrijd terug. De TU-Delft zou de Sasol Challenge normaal gesproken dus moeten winnen, tenzij er grote pech optreedt.

Vrijdag
Afgelopen vrijdag vond op het racecurcuit van Zwartkops de keuring en de kwalificatie plaats. De auto en de coureurs bleken alle testen goed te doorstaan. Daarna moest er een snelle ronde over het circuit gereden worden. Het Nuon Solar Team eindigde als vierde, na een veilige maar toch nog vrij snelle ronde.

Zaterdag: Pretoria-Kroonstad
Zaterdag vond de eerste echte etappe plaats. Delft startte als vierde, en passeerde de teams op de derde en tweede plek al snel. Het was voor een zonnerace extreem druk op de weg. In Australië, waar de World Solar Race wordt gehouden, heeft het team nooit op een vijfbaanssnelweg hoeven rijden, maar nu dus wel. En dat is toch apart in je kleine en laaggelegeden wagen. Na Johannesburg werd het al snel wat rustiger op de weg.

Zware vrachtwagens naast je wagen is geen pretje
Naar aanleiding van de weersverwachting was de tactiek bepaald. Doel was om na de vastgelegde route van 263 km nog zes extra lokale rondes van 82 km rondom Sasolburg te rijden. Doel van de wedstrijd is namelijk om de route af te leggen en daarbij zoveel mogelijk kilometers te maken. Helaas ontstond er in de eerste ronde een probleem, een remschijf brak af, en dus ging er tijd verloren vanwege de reparatie. Snelheidslimieten en trage vrachtwagens hinderen de racewagen ook nog. Uiteindelijk werden er drie loops afgerond.

Het laatste deel naar de finish verliep lastig, vooral vanwege de stevige wind, gemiddeld 40 km/u en windvlagen boven de 50 km/u. De racewagen kan een forse wind niet aan en heeft een deel van de route afgelegd op een trailer (die kilometers tellen uiteraard niet mee). Toen uiteindelijk door de organisatie de balans werd opgemaakt, bleek het Nuon Solar Team de meeste kilometers van iedereen te hebben afgelegd. Daarmee hadden ze de eerste plek veroverd.

Zondag: Kroonstad-Bloemfontein
Zondag waren er veel minder problemen. De snelheid werd echter ernstig beperkt door tegenvallende zonne-inkomsten. De weermodellen gaven al een tijdje aan dat er middelhoge bewolking boven het parcours zou hangen, maar uiteindelijk bleken de wolken dikker te zijn dan in het worst-case-scenario van het weermodel. Dat betekende dat de geplande raceafstand ingekort moest worden, want de wagen had minder energie beschikbaar.

Uiteindelijk is er 564 km uitgekomen (zaterdag 441 km) en dat is dus toch nog een hele fraaie afstand. Samen met het aantal kilometers van zaterdag staat het Nuon Solar Team nu ruim aan kop.Vanwege de tegenvallende hoeveelheid zonneschijn is er deze zondag wel behoorlijk ingeteerd op de accu, maar er zit nog genoeg energie in om een goede buffer voor de komende dagen te hebben. Vooral ook omdat de voorspellingen voor vandaag laten zien dat we zo goed als stralend weer hebben en niet al te veel wind.

Voor de langere termijn lijkt het erop dat de verwachte bewolking voor morgen en woensdag steeds verder uit de weermodellen verdwijnt, dus het team heeft er alle vertrouwen in dat ze aan het eind van de race rond de 5000 km kunnen uitkomen.

Tussenstand maandag: het weer houdt zich keurig aan de verwachting. Onder een zonnige hemel en bij weinig wind heeft de wagen om 12.30 uur al ruim 400 km afgelegd! Doel is om op 662 km uit te komen.

Geef een reactie