Wat er ook gebeurt in de wereld, het weer blijft altijd onderdeel in de media. Een voorpagina van de krant met groot nieuws bevat ergens in de hoek toch nog een weerbericht en een nieuwsuitzending op TV kan 20 minuten over de meest akelige dingen gaan waarna toch wordt afgesloten met de weervrouw of weerman. Het weerbericht is dus altijd belangrijk.

Een blik op het winterweer van afgelopen dagen

Tijdens de sneeuwval van de afgelopen dagen was Weerplaza, een merknaam van Infoplaza BV, een belangrijke bron van informatie voor diverse media. Hoe hebben we deze rol vervuld? Een mooi voorbeeld is het winterweer van het afgelopen weekend en maandag. Door een pro-actieve houding van onze meteorologen werd op maandag 4 december al richting de media aangegeven dat de kans op winterweer toenam, uiteraard met de daarbij behorende voorzichtigheid. Op donderdag 7 december kondigde Weerplaza in vrijwel alle media aan dat Nederland met sneeuwval te maken ging krijgen. Vanaf dat moment stond het team in ‘wintermodus’. Interviews, persberichten, TV-ploegen die een korte toelichting komen opnemen; iedereen werd zo optimaal mogelijk voorzien van de informatie waar hij of zij op zoek naar was.

Alle zeilen bijzetten

Toen het zondag 10 december uiteindelijk flink ging sneeuwen werden alle zeilen bijgezet. Met extra meteorologen op dienst en extra capaciteit op IT kon iedereen continu op de hoogte worden gehouden. Via updates naar de pers, een live-blog op Weerplaza en via Twitter werden vragen beantwoord en iedereen voorzien van actuele inzichten. Na twee dagen met forse sneeuwval, veel sneeuwplezier en grote problemen om van de ene plek naar de andere te komen, kwam alles weer tot rust. Wat restte waren de complimenten van de mediapartners en de dankbetuigingen van vele mensen die spontaan via Twitter aan ons werden gestuurd. Op naar het volgende event, want het weer en de media zijn een ideale combinatie bij Infoplaza.

Mediasupport van Infoplaza: een bereik van 10 miljoen per dag

De meteorologen van Weerplaza werken samen met vrijwel alle nieuwsportals van Nederland. NOS, AD, Telegraaf, NU.nl, Trouw, Volkskrant, Dagblad van het Noorden, ANP en vele andere partijen; het mediateam van Weerplaza is voor hen een extra lid van hun redactie. Dat team bestaat uit meteorologen die gespecialiseerd zijn in het vertalen van een weersverwachting naar begrijpelijke en boeiende teksten, waarbij de beschikbare lengte of tijd altijd in acht wordt genomen. De producten die Weerplaza maakt, kunnen op deze wijze vaak zonder enige extra inspanning direct benut worden in uitzendingen, op websites en in artikelen, waarbij de klanten weten dat de journalistieke opzet en de meteorologische inhoud meteen in orde zijn.

Dat de berichten van Weerplaza via de mediapartijen dagelijks bijna 10 miljoen mensen bereiken, is een schitterend resultaat, maar om dat niveau te bereiken, is wel veel werk verzet. Ten eerste natuurlijk in de kwaliteit van het mediateam. Sommige leden, zoals Marco Verhoef, Diana Woei en Michiel Severin, werken al meer dan 20 jaar samen met allerlei kranten, tv-zenders en radiostations. Daardoor is er een grote expertise opgebouwd. Daarnaast bevat het team veel expertkennis, niet alleen over het weer van vandaag maar ook over onderwerpen zoals klimaatverandering, zomerse onweersbuien en bijvoorbeeld ijsaangroei. Ook bezit het team dankzij de vele klanten van Infoplaza goede kennis over de impact van het weer op de BV Nederland. Dat tezamen zorgt voor een grote bron aan informatie waar de media gretig gebruik van maken.


Wilt u meer weten over onze oplossingen voor de media?

Lees verder Neem contact op